Jak założyć profil zaufany? Co należy zrobić, aby go zweryfikować?
Postępująca cyfryzacja i rozwój systemów informatycznych sprawia, że nasze życie staje się wygodniejsze niż kiedykolwiek. Już obecnie za pomocą Internetu możemy załatwić wiele spraw, zrobić zakupy czy porozumiewać się z osobami z dowolnego zakątka na świecie. Online załatwimy też coraz większą ilość spraw urzędowych.
Czym jest ePUAP?
Już dziś przez Internet możemy zgłosić narodziny dziecka, zarejestrować samochód czy działalność gospodarczą. Do tego celu służy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej w skrócie ePUAP. Uruchomiony w 2008 r. system informatyczny skierowany jest do osób fizycznych, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych. Głównym zadaniem tego systemu jest usprawnienie i unowocześnienie komunikacji pomiędzy obywatelami i przedsiębiorstwami a instytucjami publicznymi. Żeby zachować bezpieczeństwo wszystkich załatwianych spraw każda zainteresowana osoba musi posiadać tzw. profil zaufany. Jest to bezpłatne narzędzie, które umożliwia potwierdzenie swojej tożsamości w Internecie, jest elektronicznym odpowiednikiem podpisu.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany można założyć przez Internet pod warunkiem posiadania konta bankowego u dostawcy, który ma wydaną zgodę na potwierdzenie tego typu danych. Możemy założyć go również wtedy jeśli jesteśmy posiadaczami kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W przeciwnym wypadku będziemy musieli udać się do punktu potwierdzającego.
Przez Internet
Najwygodniejszym sposobem założenia profilu zaufanego bez wychodzenia z domu jest wykorzystanie Internetu. Możemy tego dokonać na 2 sposoby. Po pierwsze z wykorzystaniem konta bankowego. Największą zaletą tego rozwiązanie jest to, że przy zakładania konta w banku nasze dane zostały już potwierdzone, więc nie będziemy musieli robić tego drugi raz. Do założenia profilu potrzebne są jedynie podstawowe dane takie jak imię, nazwisko czy PESEL. Drugą opcją założenia profilu zaufanego online jest dokonanie tego na dedykowanej stronie. Musimy jednak posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny. Po przejściu całego procesu rejestracyjnego zyskujemy możliwość korzystania z profilu.
W punkcie potwierdzającym
Punktem potwierdzającym mogą być niektóre banki oraz różne urzędy. Pełną listę dostępnych punktów można znaleźć na stronie profilu zaufanego. Korzystając z tego sposobu wniosek przesyłany jest za pomocą Internetu, natomiast potwierdzenie danych osobowych następuje w punkcie. W tym celu należy okazać osobie odpowiedzialnej za wydawanie profilu zaufanego dokument tożsamości. Ta sama osoba wydrukuje również wniosek, który należy podpisać.
Może spodobać Ci się również:
Zima to trudny okres zarówno dla ludzi, jak i zwierząt. Nasi czworonożni przyjaciele mogą szczególnie ciężko znosić niskie temperatury, dlatego warto poświęcić im więcej uwagi. Dobrze jest zadbać nie tylko…
Czytaj więcej