Jak odnowić porysowany lakier samochodowy?
Drobne zadrapania, odpryski czy ślady uderzeń ostrych elementów mogą negatywnie wpływać na estetykę i kolor pojazdu. Wszelkie mikrouszkodzenia wywołują efekt rozproszenia światła, przez co nasz pojazd nie jest już tak błyszczący jak kiedyś. Czy to oznacza, że potrzebna będzie hurtownia lakiernicza? Niekoniecznie, bowiem można odnowić karoserię bez inwestowania w kosztowny proces lakierowania. Jak zatem to zrobić?
Przede wszystkim oceń stan karoserii
To bardzo istotny krok, bez którego proces odnowy nie będzie miał powodzenia. Warto zatem dokładnie obejrzeć powierzchnię samochodu i stwierdzić charakter odprysków. Ważne jest czy głównie są to uszkodzenia o niewielkiej średnicy, a może defekty, które naruszyły też dolne powłoki lakieru.
W pierwszym przypadku malowanie pojazdu może nie być konieczne. Tutaj wystarczy przeprowadzić standardowe polerowanie, które pomoże przywrócić dawny blask. Jeśli ubytki są poważniejsze, hurtownia lakierów przemysłowych może zaproponować specjalne markery lub lakiery dopasowane do danego koloru, którymi można zamaskować problem.
Polerowaniem usuniemy defekty? W jaki sposób?
Warstwa lakiernicza składa się z kilku, niekiedy kilkunastu warstw nałożonych jedna na drugą. Zewnętrzną powłokę stanowi tzw. lakier bezbarwny, którego zadaniem jest ochrona karoserii i znajdującego się wewnątrz podkładu bazowego. Większość drobnych uszkodzeń narusza wyłącznie tę warstwę. Dlatego, aby przywrócić karoserii pierwotny wygląd, wystarczy ją wypolerować.
Starcie części powłoki nie uszkodzi całego lakieru, a pomoże wygładzić nierówności wywołane uszkodzeniami. Taki zabieg może być zastosowany nawet przy znacznie porysowanej powierzchni, jeśli tylko ubytki nie są zbyt głębokie. Lakiery przemysłowe przydadzą się wtedy, gdy rysa przebije się przez powłokę bazową.
Jak przeprowadzić polerowanie pojazdu?
Do tego przyda się przede wszystkim odpowiedni sprzęt oraz specjalnie przygotowane pasty. W swoim składzie zawierają one ścierniwo o różnej grubości, którą można dostosować do skali ubytków na pojeździe. Zazwyczaj stosuje się kilka past przechodząc od ścierniwa o najwyższej gradacji do mniejszych ziaren, które służą do końcowego polerowania.
Proces można przeprowadzić w sposób zautomatyzowany lub ręcznie za pomocą specjalnej gąbki. Ta druga metoda może być jednak czasochłonna i wymaga sporej sprawności. Najczęściej wykorzystywane są więc maszyny, pracujące na wysokich obrotach. Warto jednak uważać z polerowaniem — przy takiej prędkości gąbka może zbyt mocno wetrzeć nakładaną pastę, co wywołać może niekorzystne defekty na lakierze!
Może spodobać Ci się również:
Jedną z najbardziej powszechnych i przydatnych medycznych procedur diagnostycznych zarówno dla lekarza, jak i pacjenta, jest radiografia lub inaczej mówiąc prześwietlenie. Termin promienie X pochodzi z 1895 roku, kiedy to…
Czytaj więcej