Jaką księgowość prowadzi spółka z o.o.?
Opłata podatków jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Czy to w spółkach kapitałowych, czy w tych z ograniczoną odpowiedzialnością: na organizacji spoczywa obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym. O ile przy jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest to zbyt skomplikowane, kłopoty mogą pojawić się przy spółkach z o.o. Jak wówczas rozlicza się firma?
Spółka z o.o. znaczy co?
Prawnik dla firm przypomina, że jest to jeden z dopuszczalnych w kraju typów kapitałowych spółek handlowych, który posiada osobowość prawną. Może ona powstać w dowolnym dopuszczalnym prawnie celu i zakładana jest przez jednego przedsiębiorcę lub kilku wspólników. Założycielem spółki może być osoba fizyczna lub osoby prawne, bez względu na obywatelstwo czy miejsce siedziby.
Rozpoczęcie działalności wymaga minimalnego kapitału w wysokości 5 tysięcy złotych. To dobra forma kooperacji dla wspólników, którzy chcą mieć bezpośredni wpływ na prowadzenie firmy i ograniczyć ryzyko wyłącznie do swojego wkładu. Proces tworzenia działalności można podzielić na 4 etapy:
- zawarcie umowy spółki,
- wniesienie środków na kapitał zakładowy,
- utworzenie rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej,
- wpis do rejestru KRS.
Jaka księgowość zgodna z ustawą?
Złożoność działań w spółkach z o.o. jest dużo większa niż przy jednoosobowej działalności. Dlatego sprawy rachunkowe również są nieco bardziej rozbudowane. Początkowo przedsiębiorcy mogą mieć z tym spory problem, jednak wszystkie wątpliwości może rozwiać dobra kancelaria prawna. Kraków jest miastem, w którym łatwo skontaktujesz się z naszymi specjalistami.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości, spółka z o.o. jest zobowiązana do prowadzenia pełnej księgowości. Jej podstawowym założeniem jest konieczność ewidencjonowania wszystkich wydatków firmy, które przewiną się w trakcie jej prowadzenia.
Firma zobowiązana jest do przygotowania sprawozdań finansowych ze swojej działalności w postaci bilansów, rachunków zysków i strat, a także dodatkowych informacji objaśniających. Takie dokumenty są źródłem podstawowych informacji dotyczących działania spółki, jej sytuacji ekonomicznej oraz kondycji finansowej. Są zatem bardzo często wykorzystywane przez inwestorów i analityków do oceny sytuacji przedsiębiorstwa.
Pełna księgowość niepotrzebnym obciążeniem? Nie do końca…
Mimo że prowadzenie rozbudowanej księgowości początkowo może nie być proste, taki sposób rozliczania ma sporo zalet. Przede wszystkim pomaga udokumentować wszystkie działania firmy, co stanowi cenne źródło wiedzy dla samych jej zarządców, jak i potencjalnych kontrahentów. Taki sposób zapisu daje pełny obraz aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa i pozwala planować kolejne działania i inwestycje.
W odróżnieniu od księgowości uproszczonej tutaj każda złotówka jest opisywana, przez co niweluje się możliwość pomyłek i uchybień finansowych. Choć sam proces prowadzenia księgowości jest dość skomplikowany, kancelarie prawnicze czy biura rachunkowe mogą udzielić wsparcia i rozwiać wszelkie wątpliwości.
Może spodobać Ci się również:
Usługi spawalnicze raczej nie należą w Polsce do rzadkości, dlatego też nie powinniśmy mieć problemów ze znalezieniem firmy w naszym województwie, która podejmie się mniejszych, ale i hurtowych zleceń z…
Czytaj więcej