sobota, 04 maja 2024r.

Kiedy przysługuje adwokat z urzędu w sprawie cywilnej?

Kiedy przysługuje adwokat z urzędu w sprawie cywilnej?

Zdarzają się w życiu i takie sytuacje, które kierują nas do sądu. Wówczas konieczna jest pomoc prawna, w tym reprezentacja przez adwokata. Niestety, nie każdego jednak stać na to, aby pozwolić sobie na wynajęcie prawnika. Rozwiązaniem jest tu adwokat z urzędu. Warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić, aby móc skorzystać z takiego rozwiązania w sprawach cywilnych.

Kto może dostać prawnika z urzędu?

Prawo do ubiegania się o niego przysługuje każdemu. Nie oznacza to jednak, że każdy taką pomoc otrzyma. W przypadku osoby fizycznej konieczne jest złożenie oświadczenie, z którego wynikać będzie, że nie jest ona w stanie ponieść kosztów związanych z wynajęciem adwokata. Innymi słowy, oświadczyć musi, że nie stać ją na to. Podobnie jest w przypadku osób prawnych. W tym przypadku samo oświadczenie jednak nie wystarczy. Trzeba wykazać, że nie posiada się środków pozwalających na wynajęcie prawnika.

Złożenie wniosku o adwokata z urzędu

Aby uzyskać taką pomoc konieczne jest złożenie stosownego wniosku. Może on być złożony na piśmie lub ustnie do protokołu. Decyzję o przyznaniu prawnika z urzędu podejmuje sąd, w którym rozprawa ma się toczyć lub już się toczy. Osoby fizyczne mogą jednak liczyć na pewne ułatwienie w tej kwestii. Jeśli rozprawa ma się toczyć w innym mieście niż ich miejsce zamieszkania, wniosek złożyć mogą w sądzie rejonowym właściwym dla ich miejsca zamieszkania. Złożenie go jest bezpłatne.

Oświadczenie o stanie majątkowym

Do wniosku dołączyć trzeba wspomniane wcześniej oświadczenie. Wnioskodawca opisać w nim musi swój stan majątkowy, stan rodzinny, zamieścić informację o dochodach oraz o źródle utrzymania. Pamiętać trzeba, aby wszystkie rubryki w oświadczeniu zostały dokładnie wypełnione. Dobrze jest, jeśli zawarte w oświadczeniu informacje poprze się dodatkowymi dokumentami. Może być to np. ostatni PIT. Oświadczenie, tak jak i wniosek, muszą być własnoręcznie podpisane. Wszystkie informacje zawarte w nich muszą być prawdziwe. Jeśli okaże się, że wnioskodawca skłamał, wówczas pomoc prawna z urzędu zostanie cofnięta i konieczne będzie uiszczenie wynagrodzenia.

Prawnik z urzędu, czyli kto?

Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, sąd zwraca się do okręgowej rady adwokackiej z prośbą o wyznaczenie prawnika, który będzie reprezentował stronę. Co ważne, można we wniosku wskazać konkretną osobę, którą chcielibyśmy widzieć w roli swojego adwokata z urzędu. Często dzieje się tak w przypadku, kiedy wskazany adwokat reprezentował nas już wcześniej. Wówczas wnioskodawca wie, że to dobry prawnik i ma do niego zaufanie. Trzeba jednak wiedzieć, że takie wskazanie nie jest obligatoryjne. Rada adwokacka może wskazać zupełnie inną osobę. Ważne jest jednak, aby wyznaczony prawnik pracował w kancelarii prawnej specjalizującej się w dziedzinie, której sprawa dotyczy. Adwokat z urzędu wyznaczany jest najpóźniej w terminie dwóch tygodni.

Może spodobać Ci się również:

photo 1519167758481 83f550bb49b3cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwxOXx8YnVzaW5lc3MlMjBob3RlbHxlbnwxfDB8fHwxNjYxMjc5ODg3ixlibrb 1.2.1q80w1080

Jak zorganizować duży rodzinny obiad w restauracji hotelowej?

1 października 2022

Jest wiele okazji, na które zjeżdża się cała rodzina. Wśród tych miłych wyróżnić można przyjęcia komunijne, rocznice ślubów oraz urodziny, szczególnie nestora lub nestorki rodu. Niestety, zdarzają się też smutne…

Czytaj więcej

Biznes

Nowe technologie

Praca