Kiedy przysługuje adwokat z urzędu w sprawie cywilnej?
Pomoc adwokata czy radcy prawnego wiąże się z pewnymi wydatkami i nie każdy może sobie na to pozwolić. Dlatego pojawić się może pytanie o to, kiedy będzie można skorzystać z usług bezpłatnego prawnika w sprawach cywilnych. Warto tę kwestię bliżej poznać i zobaczyć, jak to wygląda w praktyce.
Kto może otrzymać prawnika z urzędu?
Adwokat to osoba, która przygotowuje pisma procesowe, jest pełnomocnikiem w sprawie, ale może również prowadzić ją od początku do końca. O prawnika z urzędu starać się może każdy, co jednak nie oznacza, że w każdym przypadku taką pomoc się uzyska. Mogą starać się o nią zarówno osoby, które mają zwolnienie z kosztów jak i takie, które takiego zwolnienia nie otrzymały.
Kiedy starać się o adwokata z urzędu?
O pomoc prawną może starać się osoba fizyczna, która przedstawi oświadczenie, z którego wynika, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy, jaką będzie realizowała kancelaria adwokacka. W takim przypadku będzie można starać się o to, by prawnik realizował swoje zadania bez ponoszenia kosztów przez osobę, która przed sądem staje. Dobry prawnik w sprawie może być bardzo cenną pomocą, więc jeśli ktoś nie jest w stanie zapłacić, powinien starać się o to, by kancelaria sądu pozytywnie rozpatrzyła wniosek o przyznanie adwokata z urzędu.
Profesjonalna pomoc – wniosek o prawnika z urzędu
Jeśli ktoś chce uzyskać wsparcie, powinien złożyć stosowny wniosek. Należy go zgłosić wraz z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych albo osobno. Sprawę rozstrzyga sąd, który będzie właściwy do tego, by rozstrzygać daną sprawę. Ewentualnie można również składać taki wniosek w sądzie rejonowym, który będzie właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.
Wybranie prawnika z urzędu?
Po tym jak pomoc prawna z urzędu będzie przyznana, sąd zwraca się do rady adwokackiej albo rady okręgowej izby radców prawnych o wyznaczenie prawnika, który będzie się daną sprawą zajmował. Co ciekawe, w tym zakresie można wnioskować o przyznanie konkretnego prawnika. Jeśli więc ktoś wie, że w danym typie spraw specjalizuje się konkretna kancelaria prawna, to może wnioskować o to, by do danej sprawy przypisany był prawnik, który będzie w stanie dobrze się taką sprawą zająć. Prawnik z urzędu od razu otrzymuje również pełnomocnictwo procesowe, dlatego może od razu podjąć się działań związanych z reprezentowaniem strony w danej sprawie. Wyznaczenie prawnika z urzędu wygasa w chwili śmierci strony w sprawie.
Może spodobać Ci się również:
Przepisy prawne słyną ze swojej zawiłości, specjalistycznego języka branżowego i wielu kruczków, które potrafią wzbudzić dezorientację u osób, które nie są związane z prawniczym światem. Prawo dotyczy jednak każdego z…
Czytaj więcej