piątek, 29 marca 2024r.

Reklamacja co to jest? Prowadząc firmę musisz o tym wiedzieć…

unnamed file 2

Zarówno tradycyjny handel jak i internetowa sprzedaż towaru może wiązać się z sytuacjami konfliktowymi. Dostawca towaru, nawet po kompleksowym sprawdzeniu jego funkcjonalności nie ma nigdy stuprocentowej pewności, że produkt jest w pełni sprawny. W takiej sytuacji klient może skorzystać z potężnego narzędzia ochrony konsumenta, jakim jest reklamacja. Na czym dokładnie ona polega?

W jakim przypadku reklamacja może zostać wykorzysta

Prawo do zwrotu towaru przysługuje nabywcy w przypadku, gdy sprzedawany produkt posiada fabryczną wadę. Klient może w takiej sytuacji złożyć reklamację poprzez określenie żądań dotyczących doprowadzenia wyrobu do stanu zgodności z umową. Może także ubiegać się o zwrot całości lub części kosztów zakupu.

Reklamację można złożyć bezpośrednio u sprzedawcy. Prawo przysługuje konsumentowi niezależnie od tego, czy produkt posiada aktualną gwarancję producenta. Prawnik e-commerce zwraca uwagę na rozróżnienie tych dwóch pojęć. Gwarancja dotyczy wymiany lub zwrotu nabytego towaru, w którym podczas użytkowania stwierdzono wady techniczne. Z kolei reklamacja umożliwia roszczenia wobec sprzedawcy w przypadku, gdy zakupiony produkt nie odpowiada opisowi towaru zawartemu w umowie sprzedaży.

Reklamacja a zwrot towaru

Oba pojęcia, choć często mylnie uznawane za to samo określenie w rzeczywistości odnoszą się do innych sytuacji. Zwrot towaru przeważnie dotyczy nieudanego zakupu, nie ma on jednak w związku z występowaniem fabrycznych usterek wyrobu. W takim przypadku możliwość wymiany zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.

Reklamacja przysługuje klientom niezależnie od stanowiska dystrybutora towarów. Obsługa prawna e-commerce zwykle wykorzystuje to narzędzie wtedy, gdy podstawą niezadowolenia klienta jest wada produktu, a nie jego nieprzemyślany zakup. Żądanie reklamacji ulega przedawnieniu dopiero po rok od daty stwierdzenia wady, a sprzedawca ma prawny obowiązek ustosunkować się do zgłoszenia w ciągu 14 dni od sporządzenia wniosku.

Jakie informacje należy umieścić w reklamacji?

Zgodnie z przepisami, nie ma formalnych wymogów, które szczegółowo opisywałyby wzór dokumentu dotyczącego reklamacji. Aby nadać sprawie szybki tok, warto jednak uwzględnić dane, które są kluczowe. Należą do nich okoliczności stwierdzenia wady produktu, charakterystyka problemu, data jego zauważenia, żądany sposób rozwiązania sprawy oraz dane umożliwiające kontakt z klientem. W przypadku, gdy sprzedawca będzie ignorował tak sporządzony dokument, kancelaria prawna e-commerce może wystosować odpowiedni pozew sądowy.

 

 

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 3

Jak dbać o zęby? Jakie badania pomagają wykryć choroby zębów?

1 lipca 2021

Prawidłowa higiena jamy ustnej jest bardzo ważna nie tylko dla samego wyglądu zębów, ale także dla zdrowia. Regularne odwiedzanie gabinetu stomatologicznego pozwala uniknąć próchnicy oraz wielu innych problemów związanych z…

Czytaj więcej